Temat przewodni: Dbam o zdrowie
Zabawy muzyczno-ruchowe
1.„Na aerobiku” – zabawa ruchowa do wiersza Na aerobiku Anna Edyk-Psut
Aerobik – skłony, skręty
I chwytanie się za pięty.
Jak myślicie, drogie panie,
Gimnastyka to czy taniec?
W prawo, w lewo i z powrotem,
W przód, do tyłu i z obrotem.
Energicznie, równo, z wdziękiem,
Coraz pewniej, coraz piękniej.
Coraz szybciej, w rytm muzyki,
Coraz więcej gimnastyki!
Nie nadążam, kroki mylę,
Więc odpocznę teraz chwilę.
Po przeczytaniu wiersza rodzic włącza dowolną rytmiczną muzykę (ze zbiorów własnych). Zaprasza dziecko do aerobiku. Dzieci wykonują kilka rytmicznych ćwiczeń do muzyki. Powinny być lekko ubrane, a okna w pokoju uchylone. Następnie rodzic zadaje dzieciom pytania problemowe: Jak myślicie, czy taniec jest potrzebny? Co nam daje taniec, jak czujemy się, gdy tańczymy? Co to jest aerobik? Pozwala dzieciom na swobodne wyrażanie opinii, nie krytykuje.
2. „Rytm dla zdrowia” – zabawy rytmiczne z wykorzystaniem drewnianych kredek. Rodzic włącza dowolną piosenkę „Walczyk dla mamy” – dzieci wystukują rytm. Podczas zwrotek na raz uderzają pionowo łyżką/kredką w podłogę, podczas refrenu uderzają rytmicznie w otwartą dłoń.
3. „Tańczymy walczyka” – zabawa taneczna. Podczas pierwszej zwrotki piosenki „Walczyk dla mamy” dzieci z rodzicem chwytają się za ręce, tańczą krokiem walca, podczas refrenu tworzą koło, poruszają się krokiem walczyka dookoła pokoju. Podczas drugiej zwrotki jedna osoba klęka na jedno kolano, ręce kładzie na biodra. Druga osoba krokiem walca tańczy dookoła partnera. Gdy usłyszą refren, krokiem walca poruszają się do wewnątrz, a potem na zewnątrz.
4. „Improwizujemy” – zabawa rytmiczna do muzyki klasycznej. Dzieci poruszają się rytmicznie do utworu muzyki klasycznej „Rondo” A. Hoffmeistera. Wykorzystują kredki do stworzenia własnej choreografii.
5.Kanapka, Krzysztof Sąsiadek – masażyk
Najpierw chleb pokroję.
Potem posmaruję.
Na to ser położę.
Pomidora dołożę.
I posolę, i popieprzę,
żeby wszystko było lepsze.
Już nie powiem ani słowa,
bo kanapka jest gotowa.
Rodzic wolno deklamuje wiersz, jednocześnie gestami naśladuje treść. Dzieci opowiadają, o czym
była mowa w wierszu. Rodzic powtarza utwór, a dzieci naśladują gesty. Podczas kolejnego powtórzenia mówią wiersz, a rodzic wykonuje gesty. Potem siadają naprzeciwko siebie, jedna osoba z pary bierze w swoją dłoń dłoń drugiej osoby i wykonuje masażyk, mówiąc jednocześnie wiersz.
6.„Podwieczorek” – zajęcia kulinarne. Rodzic gromadzi produkty do wykonania kanapek: różne
rodzaje pieczywa, masło, wędlinę, sery, warzywa, kiełki itp. Dzieci najpierw podają nazwy produktów, określają, których powinniśmy jeść dużo i dlaczego, następnie komponują kanapki. Rodzic zwraca uwagę na higienę pracy oraz na zachowanie bezpieczeństwa podczas posługiwania się sztućcami. Po uprzątnięciu blatu dzieci siadają przy stole, konsumują nad talerzami własnoręcznie przygotowane kanapki.