PROCEDURA ORGANIZACJI TERAPII LOGOPEDYCZNEJ W PRZEDSZKOLU
Podstawa prawna: Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach
1. Na zajęcia terapii logopedycznej kieruje się dzieci na podstawie wyników badań lekarskich, psychologicznych i logopedycznych po uprzednim wyrażeniu zgody przez rodziców.
2. Terapię logopedyczną w przedszkolu organizuje logopeda.
3. Logopeda z każdym dzieckiem ćwiczy indywidualnie, w zespołach, których liczba uczestników wynosi maksymalnie 4. Czas ćwiczeń uzależniony jest od indywidualnych potrzeb i możliwości dziecka.
4. Zadaniem zajęć na terapii logopedycznej jest likwidacja wszelkich zakłóceń i zaburzeń komunikacji językowej oraz pomoc w przezwyciężaniu problemów osobom mającym trudności z mówieniem, pisaniem lub czytaniem.
5. W terapii logopedycznej wybór metod jest uwarunkowany rodzajem zaburzenia. W zależności od charakteru trudności wykorzystuje się specyficzne, dostosowane do wieku i możliwości dziecka sposoby pracy terapeutycznej. Stosuje się różne metody, co wynika z konieczności realizowania zasady kompleksowego oddziaływania.
6. Etapy badania i postępowania logopedycznego:
– rozpoznanie zaburzeń mowy na podstawie objawów (symptomów),
– zestawienie symptomów,
– wstępne ustalenie przyczyn zaburzeń,
– wstępna diagnoza logopedyczna,
– ustalenie indywidualnego programu logoterapii,
– postępowanie logopedyczne i praca z dzieckiem,
– prognoza (rokowanie),
– zalecenia, uwagi, wnioski (indywidualne konsultacje z rodzicami).
7. Zajęcia logopedyczne prowadzone są do czasu wyeliminowania bądź złagodzenia zaburzenia, stanowiącego powód objęcia dziecka w/w. formą opieki.
Wiosenne zabawy logopedyczne
Zapraszam Was do wiosennych zabaw logopedycznych.
- Posłuchajcie wierszyka i spróbujcie wraz z rodzicami wykonać podane ćwiczenia
„Języczek wędrowniczek na łące”
Raz języczek – wędrowniczek
Szukał przygód na łące. /wysuwamy język do przodu/
Rozglądał się tutaj ciekawie /oblizujemy otwarte usta/
Może ujrzy coś w trawie? /język na dół, do brody/
W lewo iść dalej, czy w prawo? /język do prawego i lewego kącika warg/
Może ktoś mu podpowie?
Lecz wszystkim śniadanie w głowie.
Nagle … słyszy klekotanie
/Kle, kle, kle – naśladowanie/
Tuż za nim kumkanie
/Kum, kum, kum – naśladowanie/
I jeszcze pszczółek bzyczenie.
/Bz, bz, bz – naśladowanie/
Wielki trzmiel nad nim przeleciał /www…/
i w stronę stawu odleciał.
Języczek powędrował w tę stronę. /język do przodu/
Ujrzał zjawisko znajome.
Bocian dziób swój rozdziawia, /wysuwanie warg do przodu, otwieranie i zamykanie/
Pułapkę na żabki zastawia.
Lecz one wesoło kumkają, /uśmiech żaby, wargi rozciągnięte/
z bociana się wyśmiewają.
„Nie uda się sztuczka bocianie,
nie będzie to twoje śniadanie.”
To pszczółka żądełko wyciąga /wyciąganie ostrego języka/
i z trzmielem na boćka spogląda.
Nie ma żabek na żądanie.
Zostało ci boćku kwiatków wąchanie. /wciąganie powietrza nosem, wydech/
- Wyobraźcie sobie, że wąchacie wiosenne kwiaty. Wciągajcie powietrze nosem, a następnie na wydechu rytmicznie, powoli recytujcie.
Wdech-wydech: „I-dzie wios-na, kwit-nie kwiat.
Wdech-wydech: I-dzie wios-na, śpie-wa ptak”
Powtórzcie ćwiczenie, ale tym razem zatkajcie jedną dziurkę nosa i wciągajcie powietrze drugą dziurką.
- Zaproście rodziców do zabawy i razem wykonajcie zagadkowe grzechotki. Przygotujcie 2-5 jednakowych nieprzezroczystych pojemników np. po jajku niespodziance. Do każdego z nich wsypcie coś innego np. cukier, ryż, groch /tak, aby wydobywane dźwięki wyraźnie różniły się/. Zaczynamy od dwóch grzechotek. Najpierw zapoznajemy się z dźwiękiem wydobytym przez każdą z nich i zaczynamy zgadywanki.
Szu, szu, szu, sza, sza,sza!
Każdy się na szumkach zna.
Szu, szu, szu, sza, sza, sza!
Zgadniesz ty i zgadnę ja.
Zamknijcie oczy i skoncentrujcie się, słuchając rymowanki.
Następnie posłuchajcie dźwięku grzechotki i zgadnijcie, co w niej jest.
- Posłuchajcie wierszyka i pobawcie się w masażyki /to doskonały sposób nawiązania wzajemnej bliskości, okazja do zabawy, ośmielenie dziecka i zachęta do mówienia/.
„Rabatki i kwiatki”
/Dziecko siedzi zwrócone do rodzica plecami/
Czas już zadbać o rabatki,
Więc idziemy sadzić kwiatki. /palcem wskazującym i środkowym idziemy po plecach dziecka/
Trzeba zrobić w ziemi dziurki,
Więc dziobiemy jak te kurki. /palcami wskazującymi lekko „dziobiemy” plecy dziecka/
Teraz deszczyk nasion leci,
Sieje mama, sieją dzieci. /muskamy plecy dziecka opuszkami wszystkich palców/
Gdy nasionka zasypiemy,
Ziemię lekko uklepiemy. /wewnętrzną stroną dłoni delikatnie klepiemy plecy dziecka/
Padaj deszczu na rabatki,
Niech szybciutko rosną kwiatki. /stukamy lekko w plecy dziecka opuszkami wszystkich palców/
- Naśladujcie odgłosy:
–szumiących gałęzi drzew z młodymi listkami: sz sz sz sz sz…
-wiosennej burzy z grzmotami: dż! dż! dż!
-lecącego samolotu:ż ż ż ż…
-jadącego pociągu: cz-cz-cz…
Aby poprawnie wymówić te trudne głoski:
-złóżcie usta na kształt „ryjka” /zaokrąglijcie wargi/
-zbliżcie do siebie zęby
-podnieście czubek języka do wałka dziąsłowego za górnymi zębami