Zachęcamy do wykonania ćwiczeń gimnastycznych metodą Weroniki Sherborne, które rozwijają u dzieci poczucie bezpieczeństwa, pewność siebie oraz zaufanie do partnera.
Powitanie – ćwiczenia rozwijające świadomość osoby
Wszyscy są
Witam was
Zaczynamy już czas
Jestem ja, jesteś ty
Raz, dwa, trzy.
Ćwiczenia kształtujące świadomość schematu ciała
- Powitanie paluszkami- wszyscy siedzą w kole pochylając się do środka koła, wszyscy witają się ze sobą paluszkami rąk i całymi dłońmi.
- Powitanie stopami – wszyscy siedzą w kole trzymając się za ręce, wszyscy witają się ze sobą paluszkami stóp.
- Wskazywanie za prowadzącym swoich części ciała – pokaż swoje ręce, swoje ucho itp.
- Masowane wierszyki:
– List do babci
– Pizza
– Maszyna do pisania
Ćwiczenia kształtujące świadomość przestrzeni
- Wagoniki – rodzic siedzi w rozkroku, obejmując rękoma siedzące przed nim dziecko. Poruszają się po sali w różnych kierunkach, następnie „wagoniki” łączą się po 3 i nadal poruszają się po całej sali.
- Jak najwyżej – wszyscy leżą na plecach ,,w rozsypce” na podłodze. Sięganie rękoma i nogami ,,do sufitu”, wyciąganie ich jak najwyżej, naśladowanie ruchem dłoni gestu wkręcanie żarówek.
- Bączek – wszyscy siedzą na podłodze z nogami ugiętymi w kolanach i lekko uniesionymi. Odpychając się rękoma, każdy próbuje samodzielnie obracać się w miejscu wokół własnej osi.
- Zabawa Raki – leżąc na plecach, z wyciągniętymi rękami za głowę odpychając się nogami, wszyscy przesuwają się na plecach po podłodze i próbują palcami ręki – szczypcami złapać inną poruszającą się w ten sposób osobę.
Ćwiczenia oparte na relacji „z”
- Lustro – rodzice i dzieci siedzą naprzeciwko siebie, dziecko wykonuje dowolne ruchy, gesty, wykorzystuje mimikę twarzy, rodzic naśladuje ruchy dziecka- zmiana ról.
- Domki – rodzic w klęku podpartym, tworzy domek dla swojego dziecka. Dziecko wchodzi do domku (siada skulone pod rodzicem). Dziecko potem wychodzi spod domku, przechodzi między jego nogami i rękami.
- Zabawa razem w kole – wszyscy siedzą w kole, trzymając się za ręce. Cała grupa kładzie się na brzuchu, następnie wstaje trzymając się za ręce.
- Bujanie dziecka w kocu.
- Wycieczka – ciąganie dziecka w kocu- za ręce, na nogi, na zrolowanym kocu.
Ćwiczenia rozwijające relacje „przeciwko”
- Paczka – dziecko zwija się w kłębek na dywanie a dorosły próbuje je „rozwiązać” (zmiana ról).
- Przepychanie – dziecko i dorosły siedzą na dywanie plecami do siebie i próbują się przepychać plecami.
- Skała – dziecko próbuje przesunąć rodzica, następnie zmiana.
Ćwiczenia oparte na relacji „razem”
- Rowerek – dorosły i dziecko leżą na plecach, stopami opierają się o stopy partnera, kreślą wspólnie kółka w powietrzu, „jadą na rowerze”.
- Tunel – dorośli tworzą tunel w klęku podpartym, dzieci przechodzą pod „tunelem”.
- Kołyska – dorosły w siadzie rozkrocznym obejmuje dłońmi dziecko siedzące przed nim tyłem, kołyszą się na boki.
- Piłowanie drewna – dzieci siedzą w rozkroku, zwrócone przodem, trzymając się za dłonie. Nogi jednego dziecka znajdują się pod nogami drugiego dziecka. Następnie na przemian kładą się na plecach na podłodze, cały czas trzymając się za ręce.
- Lustro – dziecko siedzi naprzeciw rodzica, zwrócone do niego przodem. Dorosły ,,rysuje” ręką w powietrzu różne figury np. jazdę samochodem, czytanie książki, dziecko zaś stara się jak najdokładniej naśladować ruchy dorosłego
Po wykonaniu ćwiczeń dzieci mogą położyć się, zamknąć oczy i wysłuchać poniższe opowiadanie.
https://www.youtube.com/watch?v=e-QNoZ89zwk
Wykonujemy strony 3,4,5