PEDAGOG SPECJALNY W PRZEDSZKOLU
Pani Asia Nycz i pani Agnieszka Masny są wsparciem dla dzieci, rodziców i nauczycieli
* Nie bądź tabletowym rodzicem – zachęcamy do zapoznania się z artykułem. Zachęcamy do chwili wyciszenia, zatrzymania się i przemyśleń…
*10 października Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego
Obchodzony jest 10 października. Został zainicjowany w 1992 roku przez Światową Federację Zdrowia Psychicznego (World Federation for Mental Health). Każdego roku Federacja wybiera do promowania nowy temat. Pierwszym hasłem tematycznie obchodzonego Światowego Dnia Zdrowia Psychicznego było: Kobiety i zdrowie psychiczne. Tegoroczny temat brzmi „Zdrowie psychiczne w pracy” i ma za zadanie podkreślić istotny związek między zdrowiem psychicznym a pracą.
Zachęcamy do zapoznania się z jego treścią https://www.gov.pl/web/psse-wielun/swiatowy-dzien-zdrowia-psychicznego-2024
*Udział w Międzynarodowym Projekcie Edukacyjnym „Kolorowe Uczucia Gucia”- poznajemy emocje!
Uczucia i emocje są obecne w naszym życiu każdego dnia. Niektóre są przyjemne bardziej, inne mniej. Jednak każda emocja nie istnieje bez drugiej. Małe dzieci nierzadko mają kłopot z rozpoznaniem i poradzeniem sobie z trudnymi emocjami – bo przecież dopiero uczą się świata i odkrywają samych siebie. Sympatyczny Gucio, bohater wyjątkowej serii książek, może być dla maluchów wspaniałym przewodnikiem w tej „emocjonalnej” podróży!
Kim jest Gucio?
Bohater serii to sympatyczny jednorożec Gucio, który jest… po prostu dzieckiem! Chodzi do przedszkola, ma rodziców, przyjaciół i uwielbia się bawić. W zależności od nastroju magiczna grzywa Gucia zmienia kolor. Gdy Gucio jest szczęśliwy – grzywa mieni się kolorami tęczy. Natomiast gdy coś pójdzie nie tak i Gucio jest smutny, przestraszony albo się złości – grzywa przybiera inny kolor.
*Zadania pedagoga specjalnego:
1. Współpraca z zespołem mającym opracowywać dokumentację dla uczniów posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego w tym IPET i WOPFU.
2. Współpraca z nauczycielami, wychowawcami, innymi specjalistami zatrudnionymi w przedszkolu (logopeda, terapeuta, psycholog) i w placówkach wspierających uczniów, ale także z rodzicami oraz z dziećmi. W ramach tej współpracy mi.n.
– rekomendowanie dyrektorowi działań w zakresie zapewniania aktywnego i pełnego uczestnictwa dzieci w życiu przedszkola,
– diagnozowanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów w celu określenia mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień uczniów, przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu uczniów, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie ucznia i jego uczestnictwo w życiu przedszkola
3. Wspieranie nauczycieli, wychowawców grup i innych specjalistów w kontekście doboru metod, form pracy, określaniu potrzeb dzieci, ale także ich mocnych stron.
4. Udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej uczniom, rodzicom, nauczycielom.
5. Współpraca z podmiotami i instytucjami działającymi na rzecz dziecka i rodziny, w tym:
– poradnia psychologiczno-pedagogiczna, w tym poradniami specjalistycznymi,
– placówkami doskonalenia nauczycieli,
– innymi przedszkolami, szkołami i placówkami,
– pracownikiem socjalnym,
– asystentem rodziny,
– kuratorem sądowym i innymi.