CELE NAUCZANIA
Nauczanie języka angielskiego w wieku przedszkolnym ma na celu przede wszystkim motywowanie, zachęcanie, stwarzanie sytuacji sprzyjających odkrywaniu świata, jak i wykorzystywanie naturalnych predyspozycji dziecka do rozwijania umiejętności językowych.
Program, który Państwu proponuję, jest zgodny z założeniami podstawy programowej wychowania przedszkolnego, która za główny cel stawia wspomaganie i ukierunkowanie rozwoju dziecka zgodnie z jego wrodzonym potencjałem oraz możliwościami rozwojowymi.
Głównym celem rozwijania umiejętności językowych jest kształtowanie osobowości, tolerancji i kultury dziecka, pogłębianie jego wiedzy o otaczającym go świecie oraz wspieranie jego rozwoju poznawczego i emocjonalnego.
Program zakłada:
• stopniowe poznawanie materiału językowego, który będzie stanowić bazę do dalszej nauki,
• motywowanie do nauki języka obcego,
• rozwój kompetencji komunikacyjnej, która ma pozwolić dziecku zaspokoić ciekawość
i wytworzyć potrzebę komunikowania się,
• wdrażanie dzieci do pracy w grupie,
• umacnianie wiary dziecka we własne siły i w możliwości osiągania założonych celów,
• rozwijanie indywidualnych zdolności twórczych dziecka.
SPRAWNOŚCI JĘZYKOWE
Program uwzględnia rozwój wszystkich sprawności językowych, jednakże ze względu na wiek dzieci (3–6 lat) i brak
u nich pełnej gotowości do podjęcia nauki pisania i czytania, szczególną uwagę kieruje przede wszystkim na sprawność słuchania i rozumienia, a w drugiej kolejności na sprawność mówienia.
Chociaż dzieci 6-letnie zaczynają już pisać i czytać w języku ojczystym, to uczenie tych sprawności w języku obcym na tym etapie nie jest jeszcze zalecane.
SPRAWNOŚĆ SŁUCHANIA
• uwrażliwienie na melodykę języka angielskiego,
• rozumienie instrukcji i reagowanie na classroom language,
• rozumienie krótkich poleceń nauczyciela, nagranych poleceń i dialogów,
• reagowanie na polecenia i odpowiadanie na pytania,
• rozpoznawanie poznanych słów, piosenek i rymowanek,
• rozumienie nazw zabawek i przedmiotów z najbliższego otoczenia, kolorów, zwierząt, środków lokomocji, części ciała, produktów spożywczych, zawodów, pór roku.
SPRAWNOŚĆ MÓWIENIA
• imitowanie poprawnej wymowy słów i zwrotów,
• recytowanie krótkich tekstów piosenek i rymowanek, odgrywanie scenek sytuacyjnych,
• podawanie nazw ludzi, zabawek, przedmiotów z najbliższego otoczenia, kolorów,
zwierząt, środków lokomocji, części ciała, produktów spożywczych, zawodów, pór roku,
• budowanie prostych i krótkich wypowiedzi dotyczących siebie, rodziny, zabawek, itp.
SPRAWNOŚCI W KONTEKŚCIE JĘZYKA PISANEGO
• odtwarzanie prostych motywów graficznych: linii poziomych i pionowych, kropek, kół, odwzorowywanie, samodzielne rysowanie,
• posługiwanie się małymi przedmiotami, umiejętność wycinania, umiejętność składania kartki, umiejętność prawidłowego trzymania kredki.