Temat przewodni: Dbam o zdrowie
Zabawy matematyczno-przyrodnicze
- „Zaczarowany woreczek” – zabawa dydaktyczna. Rodzic chowa w „zaczarowanym woreczku” (nieprzezroczystym) przybory toaletowe: ręcznik, płyn do kąpieli, mydło
w płynie, mydło w kostce, żel antybakteryjny, szczoteczkę i pastę do zębów, patyczki do czyszczenia uszu, szczoteczkę do paznokci. Zadaniem dzieci jest rozpoznanie ich za pomocą dotyku oraz podanie ich nazw. Gdy wszystkie przedmioty zostaną rozpoznane, dzieci ustawiają je na półce, omawiają sposób ich użytkowania. - „Kubeczki i szczoteczki” – zabawa dydaktyczna. Rodzic układa na stoliku 6 kubeczków i 5 szczoteczek (mogą to być rysunki). Dzieci kompletują przybory, ustawiają
w rzędzie, przeliczają. Dochodzą do wniosku, że brakuje 1 szczoteczki. Rodzic dodaje szóstą szczoteczkę. Dzieci przeliczają od lewej do prawej i odwrotnie, a następnie liczą za pomocą liczebników porządkowych. Rodzic demonstruje cyfrę 6 i mówi wyliczankę: Szóstka to chyba mała wisienka, Lecz niedojrzała, jeszcze maleńka. Wiatr wraz z ogonkiem zerwał ją z drzewa, Chociaż powinna jeszcze dojrzewać. Dzieci opowiadają, co jeszcze przypomina im cyfra. - „Kreślimy cyfrę 6” – ćwiczenia grafomotoryczne. Dzieci wyciągają przed siebie prawą (leworęczne lewą) rękę, piszą w powietrzu dłonią cyfrę 6 – ważne, by ruch był obszerny. Rodzic może pomagać dzieciom, mówiąc i pisząc jednocześnie: ogonek, wisienka. Następnie dzieci kreślą palcem w powietrzu, a potem nosem na otwartej dłoni. Dzieci siadają przy stoliku i kreślą patyczkiem cyfrę 6 na tackach z mąką. Rodzic objaśnia kierunek pisania cyfry.
- „Ile uderzeń?” – zabawa słuchowa. Dziecko ma przed sobą tacę z mąką i patyczki. Rodzic wystukuje dźwięki (od 1 do 6). Dzieci przeliczają i na tacce zapisują cyfrę oraz mówią głośno, ile usłyszała uderzeń.
- „Wieża z klocków” – zabawa ruchowa. W jednym końcu pokoju rodzic ustawia pojemniki z klockami. Dziecko spaceruje po pokoju przy akompaniamencie muzyki. Gdy usłyszy przerwę w muzyce ustawia wieżę z 6 klocków. Metoda przynoszenia klocków jest dowolna, ważne, by wieża była zbudowana dokładnie z 6 elementów.
- „Glicerynowe mydełka” – Rodzic demonstruje dziecku różne mydła: w płynie,
w kostce, żelowe. Dzieci oglądają, wąchają, określają, który zapach im się podoba. Na podstawie etykiet odczytują, jaki zapach ma mydło. Rodzic proponuje wykonanie własnych mydeł. Dziecko siada przy stoliku, na którym zgromadzone są różne drobne elementy: brokat, skórka pomarańczowa, suszone płatki kwiatów, olejki eteryczne oraz barwniki. Dzieci wkładają ozdoby do foremki, Rodzic wlewa rozpuszczoną glicerynę – należy zachować ostrożność.