1.Zima jest taką porą roku, która zaskakuje nas każdego dnia… w tym czasie możemy zaobserwować prawdziwe cuda przyrody. Zaliczymy do nich piękne okienne obrazy, które maluje dla nas mróz, śniegowe, płatki, które spadają z nieba, lodowe sople i wiele, wiele innych… Oczywiście takiej białej zimy już dawno nie widzieliśmy, ale nic nie stoi nam na drodze, aby przypomnieć sobie o śniegowym puchu, tak uwielbianym przez dzieci.
Dlatego powstał pomysł na stworzenie listy zimowych zabaw badawczych, które możemy przeprowadzić wspólnie z dziećmi.
BIAŁY ŚNIEG
CZYLI CZY ŚNIEG JEST NAPRAWDĘ CZYSTY?
Na talerzyku stawiamy przed dziećmi wcześniej przyniesiony śnieg. Doświadczenie rozpoczynamy od postawienia pytania badawczego Czy śnieg jest czysty? Dzieci przyglądając się postawionej przed nimi próbce śniegu raczej odpowiadają, że jest czysty. Wspólnie z dziećmi sprawdzamy czy tak rzeczywiście jest. Potrzebujemy do tego: szklanki lub kubeczka, gumki recepturki, gazy i śniegu. Zaczynamy od postawienia śniegu w ciepłym miejscu, tak by szybko stopniał. W tym czasie przygotowujemy pozostałe elementy. Mianowicie na szklankę kładziemy gazę, którą mocujemy gumką recepturką. Gdy śnieg już stopnieje przelewamy powstałą wodę przez gazę. Zauważymy, że na gazie pozostał brudny osad. Wniosek: śnieg jest brudny od zanieczyszczeń jakie są na zewnątrz.
CZYLI SAMODZIELNIE ROBIMY ŚNIEG
Gdy zima spłata nam figla i nie okryje świata białym puchem zawsze możemy zrobić sobie go sami. Poniżej znajdziecie dwa sposoby na przygotowanie śniegu.
Pierwszy sposób jest banalnie prosty 🙂 Będziecie potrzebować: pieluchy (typu pampers), wodę, miskę, nożyczki. Zaczynamy od rozcięcia pieluchy, z której wysypujemy do miski całą zawartość. Potem wystarczy zalać to wodą i obserwować jak wypełnienie pieluchy zaczyna pęcznieć przypominając śnieg.
Drugi sposób jest równie prosty w przygotowaniu co pierwszy, a z powstałego śniegu dzieci będą mogły ulepić bałwana. Do przygotowania śniegu będziecie potrzebować: dużej miski, pianki do golenia, sody oczyszczonej (ok. 8 opakowań). Wyciskamy całą piankę do miski, dodajemy sodę i mieszamy. Śnieg gotowy! Dla uzyskania lepszej konsystencji możemy przed zabawą, przygotowaną masę dodatkowo schłodzić, a potem pozostaje nam już ulepienie zimowego bałwana 🙂
DLACZEGO ŚNIEG JEST MOKRY?
CZYLI POZNAJEMY STANY SKUPIENIA WODY
Wiadomo nie od dziś, że zimowe zabawy na śniegu niejednokrotnie kończą się przemoczonym ubraniem. Dlaczego tak się dzieje skoro śnieg – ten puszysty biały puch w niczym nie przypomina mokrej wody? Na to pytanie odpowiecie wykonując bardzo proste doświadczenie. Dzieci zapoznają się ze zmiennymi właściwościami śniegu. Przed rozpoczęciem doświadczenia, możemy zwrócić uwagę, że śnieg który pada jest miękki, lekki, puszysty, natomiast kiedy ulepimy z niego kulę – jest twardy, ciężki, zimny, mokry. Potem wystarczy dać dzieciom odrobinę śniegu, z której mają uformować kulkę i trzymać ją w dłoni. Po chwili kulka zacznie się topić – powstanie woda. W ten sposób poznaliśmy dwa stany skupienia wody: stan stały: śnieg, stan ciekły: woda. Co gdy nie ma śniegu? Ja zawsze skrobię osadzony „śnieg” z zamrażalnika do miski.
Pomysły zaczerpnięte ze strony https://przedszkolankowo.pl/2018/01/14/zimowe-zabawy-badawcze/
2. Zabawa dydaktyczna „Co jest w worku”
Wybieramy z dziećmi ich ulubione zabawki i omawiamy ich wygląd (wielkość, kształt, strukturę). Następnie chowamy wybrane zabawki do worka. Zadaniem dziecka jest odgadnięcie za pomocą zmysłu dotyku jaka zabawka jest w worku.
Wykonaj zadania ze strony 10,11,12